De kunst van het opvoeden stelt hoge eisen aan de ouders en is soms een zware opgave.

Nieuwetijdskinderen willen alles uitgelegd krijgen, omdat ze zichzelf als gelijkwaardig zien en dus een zinvolle samenwerking met hun ouders/begeleiders wensen. Begeleiding is in zekere zin een beter woord dan opvoeden dat allerlei oude noties en opvattingen oproept. De kinderen van NU willen gerespecteerd worden als een ''mens met een oude ziel' die al veel weet.

Nieuwetijdskinderen vragen erg veel van de ouders. Hierbij een aantal eenvoudige tips hoe je het kind, ondanks de overdaad aan prikkels, de rust kan leren bewaren en om met de prikkels te leren omgaan. Deze kinderen moet je echter niet onderschatten, zij zijn kinderen van NU, van deze tijd, en kunnen daardoor een aardige hoeveelheid prikkels aan, dat hoort immers bij deze tijd en de huidige ontwikkeling.

TIPS:

1) GEEF JE KIND REGELMATIG EEN LICHAAMSMASSAGE EN BEGIN DAAR ZO JONG MOGELIJK MEE : Massage helpt om de 2 geestelijke lichamen te verbinden met het fysieke. Daarbij wordt ook de spijsvertering gestimuleert om het fysieke 'verteren' te bevorderen.

2) LEER JE KIND BEWUST ADEM TE HALEN : Leer je kind adem te halen en rustig weer uit te ademen. Daardoor leert het in moeilijke situaties met de eigen kern verbonden te blijven.

3) MEDITEER ZELF, BID EN DOE OEFENINGEN OM IN JE EIGEN KRACHT TE STAAN EN VANUIT JE EIGEN KERN TE KUNNEN LEVEN, REAGEREN EN BEGELEIDEN: Zijn ouders uit hun evenwicht dan zijn kinderen dat meteen ook, zij reageren als spiegels op hun ouders. Ben je dus als ouder/begeleider innerlijk rustig en in evenwicht dan help je ook meteen het kind.

4) ZORG VOOR VASTE REGELS, STRUCTUUR EN STEL GRENZEN: Geef het kind bv. elke dag een vaste plaats aan tafel, een vaste taak in het huishouden,een vaste bed-tijd en ritueel.... Duidelijkheid en een vast dagelijks ritme zijn een tegengewicht tegen de chaos van impulsen die elke dag van buitenaf komen aanwaaien.

5) LEER DE KINDEREN (EN JEZELF) TE AARDEN EN TE GRONDEN : meer hierover in het  hoofdstuk GRONDEN/AARDEN

6) BETUTTEL HET KIND NIET TE VAAK : Ze houden er niet van!! Een moeilijke oefening als ouder om tegelijk gelijkwaardigheid te behoeden én doortastend grenzen te stellen. Lastig, zeker als je als ouder het niet zelf geleerd hebt als kind.

7) ZOEK BIJ CONFLICTEN SAMEN NAAR EEN OPLOSSING : Vermijd de strijd met woorden om je gelijk te halen. Ga samen op zoek naar een oplossing waarbij je beiden vrede mee hebt.

8) VERTROUWEN IS DE BASIS VAN ELKE BEGELEIDING OF OPVOEDING : Werkelijk vertrouwen als uitgangspunt voor opvoeding zorgt ervoor dat er voor iedereen (ouder en kind) genoeg ruimte is om zichzelf te zijn. Zorg ervoor dat je jezelf niet door angst laat leiden, alleen diegene die zichzelf vertrouwt kan anderen vertrouwen schenken.

9) WEES AANRAAKBAAR EN OPEN : Alleen als we als volwassenen onszelf aanraakbaar, open en kwetsbaar durven opstellen, zullen de kinderen ons spontaan hun liefde en hun wijsheid kunnen en durven schenken. Als we zo omgaan met onszelf en met de lessen die de kinderen ons voorhouden, groeien we als vanzelf door de begeleiding die we onze kinderen mogen geven. Wat hebben we van deze kinderen geleerd, en waarin zijn we echt tot andere mensen geworden? Door die vraag te stelllen zullen we vaak met verwondering vaststellen hoezeer we gegroeid zijn door onze kinderen. En deze verwondering roept een nieuwe respect en een verdiepte liefde voor deze kinderen op.

10) GUN JE KINDEREN HUN EIGEN EETGEWOONTE : Leer erop te vertrouwen dat het kind van NU zelf weet wat goed en niet goed is voor zijn lichaam. Leer je eigen opvattingen even opzij te zetten, om vertrouwen te kunnen schenken aan de dikwijls zo andere inzichten van de kinderen. Deze kinderen zijn wijs en weten dingen die wij nog niet weten. Vertrouw hierop en toon respect voor de besluiten die vanuit het kind komen.

11) REALISEER JE STEEDS WEER DAT HET KIND JOU ALS OUDER GEKOZEN HEEFT : Het is een daad van liefde en van groot vertrouwen dat jouw kind het aandurft bij "jullie" als kind te komen en dus zijn kwetsbare levenslot in jullie handen te leggen. Als je je dat steeds weer realiseerd helpt dit inzicht, en het gevoel van verwondering en dankbaarheid, je steeds weer over allerlei hindernissen heen te stappen en niet weg te zakken in verbittering (=boosheid die zich vastgezet) Het helpt je om de diepe liefde in je hart weer op te poetsen en te laten stralen. Deze liefde is uiteindelijk het enige wat ertoe doet.

12) DURF JE KIND OM HULP VRAGEN : Wanneer je een besluit wil nemen betreffende het kind, overleg dan met hen en leg geen besluit van bovenaf op. De kinderen van NU hebben een groot zelfinzicht en zijn eerlijk genoeg om dat ook uit te spreken en moedig genoeg om de consequenties te dragen. Als er bv. een probleem is, vraag dan het kind hoe hij dit zou oplossen als hij de volwassene was. Meestal weten ze perfect wat zij zelf moeten doen om weer bij zichzelf te komen, als je ze er de kans toegeeft.

13) GEEF JE KIND RESPECT : Toon je respect door steeds duidelijk te maken waarom je bepaalde maatregelen en besluiten moest nemen, vraag of hij het ermee eens is en of hij het begrijpt. Als je eerlijk bent over je eigen angsten en onzekerheden krijgt het kind vanzelf respect voor jou. Het kind wil steeds weten waar het aan toe is, en raakt uit evenwicht bij onverwachte emoties, besluiten en veranderingen. Geef door je eerlijkheid het kind het gevoel van veilig te zijn.

14) MAAK JE KIND NIET 'BIJZONDER' EN GEEF HEM GEEN ETIKET! Er bestaat de valkuil dat ouders van nieuwetijdkinderen hun kind zodanig 'op-hemelen', speciale gaven toedichten, en paranomale capaciteiten. Pas ervoor op!! De kans bestaat dat het kind zich in dit geval ontwikkeld tot een vervelend en arrogant over het paard getilt kind. Doe dit je kind niet aan! Hij wil in de eerste plaats gewoon kind zijn!!

Doe het ook jezelf niet aan om de perfecte ouder te willen zijn. Sta jezelf fouten toe, zo kan iedereen ervan leren. Wees niet te streng voor jezelf, want als je jezelf liefhebt zoals jij bent straalt dit als vanzelf af op je kinderen én omgekeerd!! Een kind heeft geen boodschap aan een 'verkrampte' in zichzelf gekeerde ouder.

BRON : DE LEVENSOPDRACHT VAN NIEUWETIJDSKINDEREN

          Wie zijn ze en wat ze ons leren.    HANS STOLP